Tzv. demokratická kampaň Západu pred prezidentskými voľbami v Bielorusku.

Zdroj: INTERFAX – ZÁPAD, preklad Národný Inštitút Francois Marie Voltaire

Prezidentské voľby v Bielorusku sú už pred dverami. Konajú sa v dobe, keď bieloruská KGB odhalila vopred pripravené protokoly prieskumov počas volieb, ktoré sa ešte nekonali, Gallupovým inštitútom verejnej mienky. 23. januára 2006 diplomatické vozidlo českého veľvyslanectva prenášalo podľa MZV Bieloruska protibieloruské agitačné materiály. České veľvyslanectvo v Bielorusku zažilo medzinárodný škandál, keď boli zverejnené filmové zábery českého veľvyslanca homosexuála. Je na záberoch s mladými chlapcami vo vzťahu, ktorý prekračuje hranice kamarátstva, či priateľstva. Minister zahraničných vecí ČR Cyril Svoboda sa vtedy zmohol na obhajobu veľvyslanca, za ktorú by sa hanbil aj študent prvého ročníka štúdia diplomacie, namiesto pokory povedal: „Ide o propagandu nedemokratického režimu“. Vyhostený český diplomat Křivohlavý vtedy porušil zákony.

Za pozornosť stojí 10.3.2006 zverejnená správa na bieloruskom portáli INTERFAX – ZÁPAD, z ktorého je nasledujúci text:

Britské noviny The Guardian kritizujú zasahovanie Západu v predvolebnej kampani v Bielorusku. Noviny podrobili kritike masírovaciu kampaň. Guardian to zhodnotil ako „do neba volajúce zasahovanie v predvolebnom boji v cudzom štáte.“

Autor, známy žurnalista Jonathan Stil, bol v r. 1996 pozorovateľom na ústavnom referende v Bielorusku zastupujúci Európsky inštitút SMI.

Pred napísaním článku sa o situácii v krajine rozprával s mnohými jej občanmi. Stil píše, že ich názory sa líšia od toho „jednostranného obrazu, ktorý s narastajúcou horlivosťou kreslia západné vlády a prikývajúce im SMI v jednom z najmenších štátov v Európe.“

„Väčšina ľudí, s ktorými som sa rozprával“, píše autor „sú spokojní so svojou životnou úrovňou. Mnohí majú rodinné vzťahy, alebo iné s Ruskom, ich gigantickým susedom a oni pociťujú vďaku za stabilitu a umiernenosť, bez kontroly oligarchov v ekonomike súčasného Bieloruska.“

„Protipólom sú tvrdenia, že represie Lukašenka priviedli k informačnej čiernej diere, pritom voľba informačných zdrojov je dnes širšia ako v r. 1996“, hovorí a pokračuje J. Stil „Financovaný televízny kanál Európskej Únie Euronews, možno prijímať cez káblovku, prístupnú miliónom ľudí. Je prístup k nepodliehajúcej cenzúre web stránok, ktoré možno slobodne používať v internetových kaviarňach, alebo doma“.

„Nehľadiac na to“, podčiarkuje J. Stil v Guardiane „vedie sa kolosálna kampaň zasahovania do bieloruských volieb zo strany zahraničných vlád pochybná, ba až podozrivá, než tá na Ukrajine v roku 2004, pretože Rusko nie je vtiahnuté do týchto volieb. Európa a USA tu kotúľajú peniaze“.

Podľa denníka New York Times, hotovostné peniaze sa pašerákmi vozia (do Bieloruska) z amerického Národného fondu za demokraciu, britského Westminsterského fondu a Ministerstva zahraničných vecí Nemecka a smerujú priamo do „HOPIC“ – sieť mladých aktivistov, vystupujúcich proti Lukašenkovi.

Novinár obracia pozornosť na to, že hlavný kandidát opozície Alexander Milinkjevič cestuje po hlavných mestách Európy a získava tu podporu, čo je do neba volajúce zasahovanie v predvolebnej kampani v cudzom štáte.

„Rovnako ako aj v ostávajúcej Európe“, hovorí sa v závere „intelektuáli – nacionalisti a mestská elita, obzvlášť tá z hlavného mesta, priťahujú k sebe mnohých, ktorí si želajú zmenu, ale cítia, že riskujú, keď sa tomu podrobujú. Chcú morálnu podporu, ale aj peniaze. Nie je ich však väčšina“.

3.2006

